fredag 14 december 2012

1 vecka på atlanten

Nu har det gått en vecka sedan Imagine kastade loss från Las Palmas. Inget har rapporterats från någon kanal så jag antar att allt är som det skall.

Dagbokssammanfattning 7-13 dec

7/12
Ätit mat på en bar och träffat Esas danske vän med fru, bad han hälsa till Esa.
Kl 14:55 lokal tid. Nu har vi äntligen kommit iväg!
Kurt har startat watermakern nu vid 16.20. Ett stort grått moln ligger framför oss. Solen har försvunnit och jag ser en segelbåt och ett fartyg. Kurt langar upp stormfocken på fördäck. Till kvällen åt vi yoghurt och jag skalade morötter och skruit ned vitkål i strimmlor. Sedan har jag sovit då och då från 20.00-00.00. Kurt har satt upp full stor och genuan. Vind 1-5 m/s O-NO riktning. Fart 3-5 knop.

8/12
Jag ser stjärnorna och har troligtvis passerat Kanarieöarnas södra udde. Ser två ljus framför båten inget annat. Månen såg konstig ut när den låg vid vattenbrynet, den såg ut som en passagerarbåt. Då den stiger upp är den liggande. Såg lite mareld i vattnet då vi forsade fram. Fartyg på väg på babordssida norrgående. Flera andra fartyg som är på väg söderut. Väckte Kurt när klockan var efter 04.00. Hade då gjort 57 Nm och det var kyligt. Vinden låg mellan 3.5 - 7.8 m/s. Jag gick och la mig men vaknade flera gånger då sjökojen inte håller emot utan jag hamnar på den hårda ytterkanten. Kurt ligger nu och försöker sova. Solen är uppe och vi gör periodvis 7-8 knop. Vi har nu gjort 85 Nm och Anniara ligger lite bakom oss! Efter fruktosten tog vi ett rev i storen, dirken släppte men vi fick tag på den. Nu försöker vi ställa in vindrodret.
Kl är nu 14.55 och vi har varit ute i 1 dygn. Jag sov en stund efter maten och nu har Kurt tagit ur de två reven i storen och satt på motorn för vinden dog helt. Dirken släppte igen och nu har Kurt knutit fast det i bomändan. Vi har en av spinnakerbommarna ute och har satt fast XO-rullen med stormseglet. Storen är skotad för läns. Det börjar komma mörka moln. Anniara har dykt upp igen men ligger fortfarande efter ca 5Nm. Kurt har startat watermakern igen för vi fick itne fullt i går när vinden är svag gör vi mer vatten. Anniara dök up återigen men försvann igen. Kurt fick vila till 00.00.
Data:
7-8/12: Genomsnittsfart 4,7 knop, Distans från Las Palmas 111,4 Nm
Hittills: Maxfart 9,0 knop, Genomsnittsfart 4,6 knop Total distans 3269 Nm

9/12
Jag kunde inte sova något mellan 00.00-04.00. Gick upp, vi hade ett fraktfartyg och en till båt på styrbords sida. Vinden är ganska jämn och Kurt snarkar. Klockan har blivit 06.19. Positionen är nu N 25 grd 38' 56''0 W 17grd 14 ' 43''3. Vi har bra fart, sedan kom en front och vinden vred till 245 grd. Kursen ändrades till halvvind. Jag gick ner och sov. Frukost. Kurt fixade med Nisse (vindrodret). Jag började med marinaden till kycklingen då den skulle ligga i 30 min. Solen skiner och det är varmt, vi har 23 grd inne i båten och 23 grd ute nu när kl är 12. Det är inte mycket vind, båda spinnakerbommarna är nu uppe. Vindrodret är nu inställt och nu vet han hur han skall göra. Position N 25 grd 19' 50''6 W 17 grd 14' 43''9.
Data:
8-9/12: Genomsnittsfart 5,0 knop, Distans 128,6 Nm
Hittills: Maxfart 9,9 knop, Distans från Las Palmas 240 Nm, Totalt 3397 Nm

10/12
Det blåser mellan 9-11 m/s och genuan är inrullad. Det rullar verkligen och jag fick sova med öronproppar mellan 01-05. Kurt brände sig igår och fryser nu. Jag har varit uppe och tittat på månskäran och den ligger ner och lyser starkt. Det är 20 grd och vi har kommit till N 24 grd 18' 38''0 W 18 grd 50' 32''6 kl 05.12. Kurts tur att sova. Vi har haft en duva med oss sedan i natt, nu på morgonen såg jag att den hade ett grönt och rött band runt var ben. Vi trodde den stuckit men den var kvar. Sitter nu på badtrappan bakom ankaret.
Vi har idag stuvat om lite i aktern och nu är det tomt i hallen. Vi har duschat och tvättat håret. Solen skiner nu men det blir gråare. Position är nu N 23 grd 37' 18''8 W 19 grd 35' 45''1. Kaffe och knäckebröd med kaviar avnjöts. Nu ligger Kurt och snarkar och jag letar på radion om jag kan höra från radiokanaler ifrån Herb och andra. Tredje revet i storen är satt och vindrodret styr. Det är helt mörkt och Orions stjärnbild syns tydligt. Duvan är med fortfarande och sitter vid livflotten och kurar. Kl är nu 23.33 positionen N 23 grd 17' 02''8 W 19 grd 48' 16''2.
Data:
9-10/12: Genomsnittsfart 5,1 knop, Distans 128 Nm
Hittills: Maxfart 9,4 knop. Distans från Las Palmas 368,2 Nm, Totalt 3525 Nm

11/12
Watermakern har varit igång 1,5 timmar. Vi går nu för motor då vinden är ca 4 m/s och det är mörkt. Kurt ligger nu med täcke på, jag har legat och sovit lite och varit ute och tittat men inga båtar syns alls. Jag lägger mig nu och tar ett till täcke. Det är nu morgon och Kurt sover fortfarande.Stängde av topplanterna och instrumenten, såg då att autopiloten tagit över. Frukost. Tog upp storseglet men fick avbryta. Duvan flög iväg iväg vid 8-tiden och gjorde två varv runt båten. Stängde av autopiloten och instrumenten, startade dem igen, nu kom de rätta ID-nummren upp på var och en av instrumenten så nu fungerar det. Vinden är bara 3-4 m/s och pendlar fram och tillbaka. Kurt starta motorn och vi har seglen uppe. Jag har skurit ned auberginen och blomkålen och kokat allt i saltvatten. Sista vitkålen är uppäten. Vi har ätit oxkött och det var mycket gott, jag tror den heter Jarron. Vi har tvättat och tvätten hänger nu på mantåget och torkar. Men jag fick plocka in den då stora dyningar kom och stänker ner tvätten. Vindrodret styr nu . Vi ligger på 60 grd och det guppar nästan som på Biscaya men det blåser 6-8 m/s. Efter kvällsmaten tog vi oss en tupplur och Kurt snarkar igen. Allt är bra hos oss nu. Tredje revet är i och genuan är lite inrullad. Det är stjärnklart, jag skall plocka fram stjärnkarta och leta reda på lite nya stjärnor som vi inte ser i Sverige. Vi logger nu på N 20 grd 37' 52''3  W 21 grd 41' 09''1 kl 23.10
Data:
10-11/12: Genomsnittsfart 5,0 knop, Distans 109 Nm
Hittills: Maxfart 9,4 knop, Distans från Las Palmas 376,9 Nm, Totalt 3634 Nm

12/12
Vi sov ganska länge, vi har båda varit upp och tittat till ungefär mellan 1-2 timmar. Det är långa dyningar som är 2-3 m och vind mellan 8-11 m/s. Det var svårt att sova. Frukost i sittbrunnen. Lunch blev flingor och yoghurt. Man får hålla i sig när man är nere i båten nu. När jag skulle göra mat fundera jag på hur det skulle gå. Plocka fram allt och ställde det säkert, sedan gick det. Det blev sista kycklingen med pasta till. Kurt prata om julafton och ville ha kartboken. Det är nu ca 1390 Nm till Barbados. Solen skiner och ibland kommer det squalls. På eftermiddagen såg vi att det hade kommit in vatten och plännern var full av salt, lagt en handuk, får se om det kommer mer.
Data:
11-12/12: Genomsnittsfart 5,1 knop, Distans 131 Nm
Hittills: Maxfart 9,6 knop, Distans från Las Palmas 608,4 Nm, Totalt 3765 Nm

13/12
Luciadagen
Vi har gjort bra fart under natten. Det går bara att sova på babordsida då vi ligger ner åt det hållet. Ätit frukost och Kurt har justerat seglen. Vikit in tvätten och torkat golvet. Kurt har sågat av en bräda 3 mm men nu är det något annat som knarrar, det är vid stegen upp. (Färden över Biscaya var skumpig och båten vred sig nått otroligt och det har skapat knarrljud överallt.) Vi har nu solsken ocn 7-10 m/s. Vi har vinden in 160 grd på vindmätaren. Vindriktningen är O-NO. Watermakern var på mellan 9.30-11.30, det blev 90 liter, den sög luft någonstans.
Data:
12-13/12: Genomsnittsfart 6,3 knop, Distans 152,7 Nm
Hittills: Maxfart 11 knop, Genomsnittsfart 5,3 knop, Distans från Las Palmas 760,1 Nm, Totalt 3917 Nm

Här kommer bilder från 7 dec, dagen då seglatsen över atlanten mot Karibien påbörjades
Bilder över Spanska Gibraltar

Bilder över Spanska Gibraltar

Äntligen på väg!

Vindrodret är döpt till Nisse, stark -pålitlig -säker

Inga kommentarer: