lördag 22 december 2012

2 veckor och 1 dag på atlanten

Nu har det gått 2 veckor och 1 dag sedan Imagine lämnade Las Palmas.
Jag har kollat rapporter från andra segelbåtar som borde vara i samma område som Imagine och de rapporterar att det är lugnt, alldeles för lite vind. De säger att det är intressant att märka havets naturliga vågor då det är vindstilla, vågorna är ca 3 m från botten till toppen och kommer var 15 sekund.

Det var ingen hälsning från Imagine men en annan segelbåt hälsade via deras blogg då SSB radion var sönder så de ej kunde höra av sig till sin familj. Så segelbåtarna har kontakt på sjön helt klart :)

Jag har även kollat väderrapporterna och det är allt från 2 - 15 knop i vind (1-7 m/s) och 3-4 m i våghöjd de närmsta dagarna, senare ökar vinden till 10-15 knop (5-7 m/s) fram till 29 dec.

Dagbokssammanfattning 14-20 dec

14/12
Yvonne låg på en madrass på durken sedan 20.00 i går kväll. Vakna och frös, hämtade täcke, vakna av värmen. Somna om och vakna när Kurt gick upp. Somna om igen. Efter frukosten skulle vi gippa. Det tog en stund att lista ut hur vi skulle göra med Nisse (vindrodret). Det var att släppa på en sprint och vrida röret ett halvt varv. Sedan fungerade det. Vi tog en dusch efter det, det var underbart! Solen skiner och vi gör bra fart. Yvonne har solat och satt på sig klänning. Det är 24 grader i vattnet. Efter lunch tog vi en apelsin var, de börjar bli torra. Sedan fick vi justera bommarna då den på styrbordssida pekade nedåt, de är ihopkopplade. Vi fick rulla in genuan och öppna nedhalet på båda två. Den på styrbordsida gjorde Kurt en knut på innan vi drog upp allt igen. Nu fungerar det. Kurt har börjat läsa sista boken.....

15/12
Yvonne låg i styrbordskoj under natten. Kurt låg på babordssida i hängkojen. Vår genomsnittsfart har ökat till 6 knop. Det har regnat lite och blåst ganska mycket men barometern har inte rört sig. Vi har slängt det mjuka brödet då det blivit gammalt och tog knäckebröd istället. När solen kom fram blev det 25 grader ibland upp till 26 grader. Idag åt vi Ravioli för det är svårt att laga mat nu när vi rullar från sida till sida. På kvällen värmde vi pizzan. Vi fick rulla in genuan lite. Sedan bäddade vi för Kurt i styrbordskojen och för Yvonne på en madrass på durken. Yvonne sov som en stock. Kurt hade varit uppe en gång men det hade jag inte märkt. Är fortfarande ensamma på Atlanten, bara flygfisk.
14-15/12: Genomsnittsfart 6 knop, Distans 144 Nm
Hittills: Maxfart 12,3 knop, Genomsnittsfart 5,4 knop, Distans Totalt 4194 Nm

16/12
Vi läser böcker, solen skiner och det är inte alls mycket moln nu. Gott om flygfisk är det. Både Kurt och jag har sett något långt borta som ser ut som en mast. I går hittade jag Karsten som läste väderrapporter för S Altanten. Skall lägga den på minnet. Vinden är fortfarande E, ENE och ESE. Styrkan variera från 6- 11 m/s. Vi har nu passerat longitud W32 grader. Vattnet är 24-25 grader nu. Yvonne fick torka upp från kölsvinet, 3.5 liter solbrunt oljigt vatten och det luktade inget. Äggen fick jag flytta. Kurt kolla motorrummet med där var inget. Ett av stagen på styrbordsida hade lossnat och hängde utanför. Han måste bocka röret mer och flytta ned det, även borra och fästa en skruv i den. I hallen fann vi inget.
Data:
15-16/12: Genomsnittsfart 5,9 knop, Distans 142 Nm.
Hittills: Maxfart 12,3 knop. Genomsnittsfart 5,5 knop, Distans från Las Palmas 1179 Nm. Totalt 4336 Nm

17/12
Nu börjar det märkas att det börjar bli varmare. Vi skall ta bort täckena och bara använda påslakanet. Kurt såg att GPS-antennen tog i Nisse (vindrodret), han flyttade den lite längre bort och vände den innåt sittbrunnen. Yvonne torkade upp i kölsvinet igen och det hade kommit lite mer oljigt vatten. Yvonne kollade sedan hallens skåp på styrbordsida där vi har sötvattenpumpen. Kände vid sötvattenpumpens slangklämma och det var vatten där. Kurt kom och titta och öppnade plattan i förpiken och såg att det kom sjövatten från fören. Det blev nog läckage när vi tappade anakret utanför Laesö och skulle runda grundområdet. Vi får plasta där sedan när vi haft besök av Marie o Magnus med barn. Yvonne har ränneskit men är glad för att hon inte mår illa. Kurt är den enda som äter mat, den mat han själv fick laga idag. Vinden har minskat och sjön likaså. Det ser ut att bli regn framför oss.
16-17/12: Genomsnittsfart 5,4 knop, Distans 131 Nm
Hittills: Maxfart 12,3 knop, Genomsnittsfart 5,5 knop, Distans från Las Palmas 1310 Nm, Totalt 4467 Nm

18/12
Det har varit svaga vindar i natt. Vi har gått för motor och storsegel med två rev i. Det är 25 grader och solen ligger bakom ett tjockt grått moln. I natt har madrassen glidit upp på brodet och det bara den bredast biten som ligger kvar. Gisses var stel jag var (Yvonne) och igår hade jag nackspärr. Nu är det hela sidan. Solen skymtar fram och vi gör 4,8-5,1 knop. Vindriktningen samma som igår OSO-O-ONO. Vi går fortfarande för motor då vinden är svag och pendlar mellan OSO-ONO-E.
Nu har det blivit mörkt, Nisse styr och motorn är avstängd. Vi ligger nu i närheten av linjen och med dagens distans är det 10 dygn kvar. På barbordsida ser man mareld i stora områden.
17-18/12: Genomsnittsfart 5,3 knop, Distans 127 Nm
Hittills: Maxfart 12,3 knop, Genomsnittsfart 5,4 knop, Distans från Las Palmas 1437 Nm, Totalt 4594 Nm

19/12
Det har varit varmt och klibbigt. Var uppe och titta mellan 00-01 och såg att vi började gå åt väster igen. Somnade och vakna av Kurt. Vi duschade idag. Vi har tillverkat vatten under dagen. Vi skall hissa genakern och ta ner bommarna och se om vi får bättre kurs. Vi måste ner till N37-38 grader för att få lite vind. Till lunchen tog vi ned genakern för att få lung och ro, vinden har ökat. Kurt har revat ner både stor och genua, det blåste över 9 m/s. Yvonne har läst ut Ariel IV boken.

20/12
Sjökojen har töjt sig så vi har fått byta koj under natten, svårt att inte ligga och spänna sig. Solen skiner och det är fullt med flygfisk runt båten. Har torkat upp på toaletten idag igen, måste kolla upp vad det är som lossnat. Idag är det 13-dagen vi varit på atlanten. Kurt håller på att ändra sjökojen, får se om det blir bättre. Barometern har sjunkit några steg till. Inget syns runt omkring än. Vinden är nu svag och skiftar riktning.
19-20/12: Genomsnittsfart 5,2 knop, Distans 124 Nm
Hittills: Maxfart 12,3 knop, Genomsnittsfart 5,4 knop, Distans 1683 Nm, Totalt 4893 Nm